Δεν υπάρχει λόγος να υποφέρωBm7 D CΟύτε καν να προφέρω το όνομά σου εδώEmΚάποιος έφτιαξε στη γη το ΠαγκράτιBm7 D CΚαι δεν έκλεισα μάτι από κείνη τη μέρα εγώEmΤο air condition στους 16 ν' ανοίξειςBm7 D CΠροτιμώ να το πνίξεις αυτό που νιώθεις κι εσύEmΒγες και πάρε απ' τη Βαρνάβα τσιγάραBm7 D CΜάθε λίγη κιθάρα μα ποτέ μην αγγίξεις το Σι[Ρεφραίν]C Em Bm7Και πες ψέματα πες μου ψέματαD CΠες ό,τι ψέμα μπορείςEm Bm7Πες μου ψέματα μόνο ψέματαD CΚαι βγες κάποιον άλλον να βρεις[Κουπλέ]C Em Bm7Δεν υπάρχει λόγος για υποσχέσεις οταν θες να πονέσειςD CΤα χέρια μου θα βρίσκονται εκείEm Bm7Βρες σειρές μ' αυτοτελή επεισόδια βάλ' το αμέσως στα πόδιαD CΑν υπάρχει δεδομένη πλοκήEm Bm7Δες τον πρώτο και το δεύτερο κύκλο αλλά μη δεις τον τρίτοD CΚαι αγνόησε όποιον λέει να τον δειςEm Bm7Είμαι μόνος μου όλη νύχτα στο Ciao και εσένα κοιτάωD CΣ' έναν πρώην σου να παλινωδείς[Ρεφραίν]C Em Bm7Μα λες ψέματα πες του ψέματαD CΠες ό,τι ψέμα μπορείςEm Bm7Πες του ψέματα μόνο ψέματαD CΚαι έλα μετά να με βρεις[Κουπλέ]C Em Bm7Δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσω περπατάω προς τα πίσωD CΚαι βρίσκω το μεγάλο κοινόEm Bm7Όπως κάθε homo sapiens που ξέρω για να τα καταφέρωD CΣκοτώνω το μισό μου εαυτόEm Bm7Φτιάχνω τοστ, πορτοκαλάδα κι εσπρέσο ξέρω πως θα πονέσωD CΑν σπάσω τον κύκλο αυτόEm Bm7Άμα βγούμε μ' ανοιχτή τη σκεπή μου και σε κάνω δική μουD CΚαι θελήσω να πω σ' αγαπώ[Ρεφραίν]C Em Bm7Θα πω ψέματα θα πω ψέματαD CΘα πω ό,τι ψέμα μπορώEm Bm7Θα πω ψέματα μόνο ψέματαD CΚαι μετά κάπου αλλού θα τα πω[Κουπλέ]C Em Bm7Δεν υπάρχει λόγος για φασαρίες μαζευτείτε οι κυρίεςD CΚαι φτιάξτε μια ΜΚΟEm Bm7Βάψτε μωβ τα κουρασμένα μπαλκόνια και αλλάξτε σεντόνιαD CΣε κάθε κρεβάτι στενόEm Bm7Το 'χω νιώσει αυτό που πάω να νιώσω και θα το μετανιώσωD CΜα είναι ήδη αργάEm Bm7Ξημερώνει κι όλοι σπίτια γυρίζουν μελωδίες ψιθυρίζουνD CΚαι πέφτουν κοιμούνται μετά[Ρεφραίν]C Em Bm7Λένε ψέματα λένε ψέματαD CΛένε ό,τι ψέμα μπορούνEm Bm7Λένε ψέματα μόνο ψέματαD CΚαι βγαίνουν μετά να μας βρουν
Παρασκευή, Απριλίου 14, 2023
Μόνο ψέματα....
Πέμπτη, Απριλίου 13, 2023
Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση σε όλους παιδιά ❤️
Τρίτη, Απριλίου 11, 2023
Δευτέρα, Απριλίου 10, 2023
Μαλλί γυμναστηρίου!
Και είπα στη Σουζάνα κόψε κόψε αλλά να μπορώ να τα πιάνω σε κοτσίδα για το γυμναστήριο αχαχα... Μετά από σχεδόν δέκα χρόνια κοντού καρέ( άντε οκτώ πες)ξανά με αλογοουρά !
Κυριακή, Απριλίου 09, 2023
Παρασκευή, Απριλίου 07, 2023
Τετάρτη, Απριλίου 05, 2023
🌄
Δευτέρα, Απριλίου 03, 2023
Κυριακή, Απριλίου 02, 2023
Πέμπτη, Μαρτίου 30, 2023
Σύνθλιψη
Τρίτη, Μαρτίου 28, 2023
Δευτέρα, Μαρτίου 27, 2023
Σάββατο, Μαρτίου 25, 2023
Πέμπτη, Μαρτίου 16, 2023
Ψάχνω να βρω μια λύση ριζική
Σκόνη, πέτρες, λάσπη
Όλη μέρα στο γιαπί
Ουρά στο λεωφορείο
Και τα ψώνια σε σακούλα πλαστική
Μουρμούρα η γυναίκα
Κι ο μπόμπιρας στο λούνα παρκ την Κυριακή
Πενήντα ώρες τη βδομάδα
Για δυο πιάτα φασουλάδα λαδερή
Αχ, αγωνίες, ιδρώτες
Δεν αντέχω άλλο ρε παιδιά
Ψάχνω να βρω μια λύση ριζική
Μα όλα στον ορίζοντα τα ίδια και τα ίδια
Κι ελπίδες μια απάτη μακρινή
Με την ψυχή στο στόμα
Μέρα νύχτα να ανασάνω δε μπορώ
Πριν φανεί ο ήλιος, μάλιστα διατάξτε αφεντικό
Και κάθε εισπνοή μου καυσαέρια, αναθυμιάσεις και μπετό
Τι να πω δεν ξέρω, μου φαίνεται πως έχω πυρετό
Αχ, αγωνίες, ιδρώτες
Δεν αντέχω άλλο ρε παιδιά
Ψάχνω να βρω μια λύση ριζική
Μα όλα στον ορίζοντα τα ίδια και τα ίδια
Κι ελπίδες μια απάτη μακρινή
Δυστυχώς ταύτιση γιατί απλά δεν με έκοβε, θα μπορούσα να είχα μια εντελώς διαφορετική ζωή, είχα όλες τις δυνατότητες κι ακόμα τις έχω και τα σκόρπισα όλα στο τ ί π ο τ α...
Δευτέρα, Μαρτίου 06, 2023
Δευτέρα, Φεβρουαρίου 20, 2023
Κυριακή, Φεβρουαρίου 19, 2023
Παρασκευή, Φεβρουαρίου 17, 2023
Dirac
Εγώ κι εσύ μαζί!
Διάβαζα τις προάλλες ένα άρθρο για τις γυναικείες φιλίες και πως αυτές εξαφανίζονται όταν κάποια γίνεται μάνα!Από κάτω υπήρχαν διάφορα σχόλια και από την μία και την άλλη πλευρά. Κάποιες άτεκνες υποστήριζαν ότι δεν εξαφανίζονται αυτές από τις ζωές των φιλενάδων-μανάδων αλλά αντίθετα εκείνες εξαφανίζονται και όταν βρίσκονται είναι αγχωμένες, κοιτάνε το ρολόι και μιλάνε όλο για τα παιδιά τους ενώ αντίθετα οι μανάδες έλεγαν ότι οι φίλες τους εξαφανίζονται διαπαντός από τις ζωές τους αντί να έχουν στήριξη σε αυτή τη δύσκολη φάση και νοιώθουν ξαφνικά μια τεράστια μοναξιά!
Όπως σχεδόν σε όλα τα πράγματα στη ζωή έτσι κι εδώ ισχύει αυτό που λέμε πως η αλήθεια είναι κάπου στη μέση και έχοντας περάσει και από τις δύο παραπάνω φάσεις έχω να πω πως και οι δύο πλευρές έχουν τα δίκια τους. Ως κατεξοχήν μοναχικό άτομο που δεν είχε και ποτέ ιδιαίτερες φιλίες στη ζωή του η αλήθεια είναι ότι δεν ένιωσα ποτέ αυτό το συναίσθημα της εγκατάλειψης ή της βαθιάς μοναξιάς, ίσως γιατί από επιλογή την διάλεγα. Παρόλα αυτά δεν το συστήνω, είμαι σίγουρη πια ότι είσαι πιο γεμάτος και ευτυχισμένος άνθρωπος όταν είσαι με παρέα.
Ασχέτως προσωπικών επιλογών όμως κατανοώ ότι από τότε που έγινα μάνα απομακρύνθηκα από τις ήδη απομακρυσμένες διαπροσωπικές μου σχέσεις αλλά όχι από επιλογή πιστέψτε με, ευχαρίστως να είχα φίλους που θα ερχόντουσαν να αναλάβουν τα παιδιά μου όσο θα έβλεπα τους άλλους μισούς μου φίλους ή ευχαρίστως να πιούμε καφέ σε παιδότοπους αλλά τι να σας κάνω που είμαι καλός άνθρωπος και δεν θέλω να σας φέρνω σε δύσκολη θέση!
Κατανόηση χρειάζεται και από την μια και από την άλλη πλευρά και ευτυχώς εγώ την έχω αν και δεν έχω ούτε έναν για δείγμα φίλο/φίλη που να έχει παιδιά. Υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις αλλά δεν μετράνε έχουν μεγαλύτερα παιδιά και εκ των πραγμάτων είναι σε άλλη φάση από εμάς. Ίσως και να προτιμώ να βγαίνω με ανθρώπους χωρίς παιδιά γιατί ενδόμυχα να ήθελα να ήμουν λίγο πιο ξέγνοιαστη σαν κι αυτούς αν και μια φίλη ή ένας φίλος με παιδιά θα μπορούσε να με καταλάβει πιο ουσιαστικά μιας και θα μιλούσαμε την ίδια γλώσσα μια γλώσσα όμως που μπορεί και να θες να ξεφύγεις από αυτή όταν πας για έναν καφέ ή ένα ποτό.
Σε αυτό το σημείο θέλω να ευχαριστήσω ειλικρινά όλες τις φίλες και τους φίλους μου που παρόλο ότι σίγουρα αναγνωρίζω τον εαυτό μου στην πιο πάνω εικόνα, αγχωμένη και με το ρολόι (όχι δεν μιλάω για τα παιδιά, σπανίως και μόνο αν ερωτηθώ) όχι απλά δεν έχουν εξαφανιστεί από τη ζωή μου αλλά επιδιώκουν την παρέα μου παρόλο που έχουν φάει επανειλημμένα άκυρα από εμένα και θέλω να ξέρουν ότι μέσα μου λυσσάω να ακολουθήσω αλλά τις περισσότερες φορές πραγματικά δεν μπορώ και δεν είμαι απομακρυσμένη από σνομπισμό αλλά από ανάγκη και πλέον πιστεύω ότι το έχουν κατανοήσει πλήρως αυτό.
Τους ευγνωμονώ που αποζητούν την παρέα μου, μου δείχνουν με τον πιο έμπρακτο τρόπο ότι εξακολουθώ να έχω ένα μεγάλο φάσμα από ενδιαφέροντα που δεν περιορίζονται στα μαμαδοκαθήκοντα άσχετα εάν η ζωή μου κατακλύζεται από αυτά. Επίσης μπορεί απλά να είναι και τυχαίο, το ότι όλοι οι φίλοι μου είναι άτεκνοι και άρα πιο ευέλικτοι να υπάρχουν στη ζωή μου, ίσως στο μέλλον αν κάνουν κι αυτοί παιδιά να απομακρυνθούμε γιατί άντε να συντονίσεις το πρόγραμμα τόσων ζωών, μην ξεχνάτε ότι δεν έχουμε μόνο τις ζωές μας να προγραμματίσουμε, έχουμε και αυτές των παιδιών μας με αποτέλεσμα πολλές φορές οι "δικές" μας να πάνε περίπατο .
Υ.Σ Αφιερώνω με όλη μου την αγάπη αυτή την ανάρτηση στην καλή μου φίλη Ματίνα, που έχει πιθανή ημερομηνία τοκετού την ίδια μέρα με τα γενέθλιά μου ! Ματίνα εγώ στα έλεγα, δεν με άκουσες όμως,χεχεχε!
Υ.Σ2. Κι όμως έχουν έρθει για καφέ μαζί μου σε παιδότοπους(χωρίς να έχουν παιδιά) και τους βγάζω το καπέλο, εγώ αλήθεια δεν ξέρω αν το έκανα στη θέση τους!
Πέμπτη, Φεβρουαρίου 16, 2023
Δεν επιστρέφεις
Σάββατο, Φεβρουαρίου 04, 2023
Πέμπτη, Φεβρουαρίου 02, 2023
Τρίτη, Ιανουαρίου 31, 2023
Ευγνωμοσύνη
Δευτέρα, Ιανουαρίου 30, 2023
Τετάρτη, Ιανουαρίου 25, 2023
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Εργασία για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων στο μάθημα ΔΗΔ23 Βασικές Αρχές Διοίκησης
Χολέβα Σοφία 15-06-2019
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στο πρώτο μέρος της παρούσας εργασίας
θα παραθέσουμε τους λόγους για τους οποίους οι περισσότεροι διευθυντές του
δημοσίου στην Ελλάδα καθώς και η κ. ΑΚ της συνθήκης της εργασίας μας, θεωρούν
την αξιολόγηση ως το δυσκολότερο κομμάτι των καθηκόντων τους .
Στη συνέχεια θα εξετάσουμε ένα συχνό
φαινόμενο που παρατηρείται σε πολλές ελληνικές δημόσιες υπηρεσίες και δεν είναι
άλλο από αυτό που ο εκάστοτε προϊστάμενος αξιολογεί όλους τους υπαλλήλους του
με την ίδια και συνήθως μέτρια βαθμολογία. Παράλληλα θα δούμε και τους λόγους
για τους οποίους αυτό συμβαίνει κατά την εκτίμηση μας.
Στο τρίτο μέρος της εργασίας μας και
από τη θέση του Διευθυντή πλέον που προΐσταται του εν λόγω προϊσταμένου θα
δούμε σε τι ενέργειες θα πρέπει να προβούμε από τη μεριά μας ώστε να
καταστήσουμε τη διαδικασία της αξιολόγησης πιο δίκαιη και αντικειμενική.
Τέλος στο τέταρτο και τελευταίο
μέρος της εργασίας θα παραθέσουμε την προσωπική μας άποψη πάνω στην ελληνική
πραγματικότητα του δημόσιου τομέα σχετικά με το κατά πόσο έτοιμοι είναι να
δεχτούν μια αντικειμενική αξιολόγηση οι δημόσιοι υπάλληλοι στη χώρα μας. Κλείνοντας
θα συνοψίσουμε όλες τις ενότητες της εργασίας μας και θα καταγράψουμε τα
συμπεράσματα μας.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
i.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Εκείνο που πρωταρχικά πρέπει να
καταστήσουμε σαφές, είναι την παντελή έλλειψη της κουλτούρας της αξιολόγησης ως
έννοιας και ως διαδικασίας από τον δημόσιο τομέα στη χώρα μας, τόσο από την
πλευρά του αξιολογητή όσο και από την πλευρά του αξιολογούμενου. Στην
παρούσα φάση, θα μελετήσουμε τη δυσκολία της αξιολόγησης από την πλευρά του
αξιολογητή. Αλλά τι είναι τελικά η αξιολόγηση; Σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη(2005)
«αξιολόγηση είναι, η εκτίμηση της
απόδοσης ή της αξίας (κάποιου) με συγκεκριμένα κριτήρια». Στην τελευταία
φράση του παραπάνω ορισμού βρίσκεται και η Δαμόκλειος Σπάθη για την αξιολόγηση,
δηλαδή τα «συγκεκριμένα κριτήρια». Σε ποιο πλαίσιο, από ποιους, με ποια
προσόντα και με ποιο τρόπο ορίζονται τα κριτήρια ώστε να γίνει αντικειμενικά
και αποτελεσματικά η διαδικασία της αξιολόγησης; Από την άλλη υπάρχει πάντα και
ο ανθρώπινος παράγοντας και οι προσωπικές συμπάθειες ή αντιπάθειες που μπαίνουν
εμπόδιο για μια αντικειμενική και σωστή αξιολόγηση.
Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους
λόγους που οι Διευθυντές των δημόσιων υπηρεσιών όπως και η κ. Α.Κ της συνθήκης
της εργασίας μας εξακολουθούν να θεωρούν την αξιολόγηση μια δύσκολη αρμοδιότητα,
κυρίως γιατί τους λείπει το συγκεκριμένο πλαίσιο κριτηρίων, συνήθως δεν τα
ορίζουν καν οι ίδιοι, τους λείπει επίσης η εξειδικευμένη εκπαίδευση πάνω στο
αντικείμενο του ανθρώπινου δυναμικού, αγνοούν παντελώς τις μεθόδους αξιολόγησης
καθώς επίσης δεν έχουν και προηγούμενη εμπειρία αφού κάτι τέτοιο δε συνέβαινε
ποτέ στο παρελθόν στο δημόσιο ή όταν και όπου συνέβαινε γινότανε με λάθος
τρόπο, όπως και στο παράδειγμα μας, όπου ο προηγούμενος προϊστάμενος πριν την κ. Α.Κ, αξιολογούσε όλους τους
υφισταμένους του με τον ίδιο βαθμό, οπότε για την Α.Κ ήταν σαν να ξεκινάει από
το μηδέν και όπως και η ίδια είχε διαπιστώσει, δεν επρόκειτο για μια αξιολόγηση
που ανταποκρινότανε στην πραγματικότητα αφού υπήρχαν μεγάλες διακυμάνσεις σε
σχέση με την απόδοση των υφισταμένων της.
Με λίγα λόγια μας λείπει το “know-how” της αξιολόγησης. Γιατί αξιολογούμε,
τι αξιολογούμε, πως αξιολογούμε, ποιος αξιολογεί και σε συνδυασμό με την άρνηση
πολλών αξιολογητών και αξιολογούμενων να μπουν στην φιλοσοφία και να δεχτούν τη
διαδικασία της αξιολόγησης αντιλαμβανόμαστε πόσο πίσω έχουμε μείνει σε αυτό το
κομμάτι στο δημόσιο τομέα και γιατί ακόμα και σήμερα η πλειοψηφία των
Διευθυντών των δημόσιων υπηρεσιών θεωρούν την αξιολόγηση ως μια τρομερά δύσκολη
διαδικασία.
Ας μην ξεχνάμε πως η ένταξη της αξιολόγησης στον δημόσιο τομέα πραγματοποιήθηκε δειλά και άγουρα τα τελευταία χρόνια με τον ερχομό της οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα. Χάρη στην οικονομική κρίση επιβάλλονταν να αξιοποιηθούν οι ανθρώπινοι πόροι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για σωστότερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των δημόσιων οργανισμών, κάτι που σίγουρα δεν έχει επιτευχθεί αλλά τουλάχιστον άνοιξε το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση.
ii.
ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Είναι
συχνό φαινόμενο και συνήθως παρατηρείται στις δημόσιες υπηρεσίες ειδικά τα
τελευταία χρόνια που έχει καταστεί υποχρεωτική η διαδικασία της αξιολόγησης, πολλοί
διευθυντές μην μπορώντας να την αποφύγουν, να υιοθετούν τη διαδικασία της
ομοιόμορφης αξιολόγησης, δηλαδή να αξιολογούν όλους τους υφισταμένους τους με
τον ίδιο ακριβώς βαθμό είτε είναι στην μέτρια κλίμακα είτε υψηλότερα είτε
χαμηλότερα, προφανώς γιατί θέλουν να αποφύγουν τις εσωτερικές προστριβές και
συγκρούσεις σε προσωπικό επίπεδο με τους υφισταμένους τους. Με αυτό τον τρόπο βέβαια
ακυρώνουν την ίδια τη διαδικασία της αξιολόγησης καθώς είναι προφανές πως δεν
μπορεί όλοι οι υφιστάμενοι τους να έχουν τις ίδιες δυνατότητες, ούτε φυσικά και
να αποδίδουν ακριβώς στον ίδιο βαθμό.
Αυτό
συνήθως συμβαίνει γιατί στην Ελλάδα ακόμα δεν έχουμε καταλάβει γιατί κάνουμε
αξιολόγηση και σε τι χρησιμεύει η αξιολόγηση και επιπλέον ο όρος της
αξιολόγησης έχει αποκτήσει μια αρνητική χροιά, οπότε δεν βλέπουμε την
αξιολόγηση ως μια ευκαιρία για καλύτερη δημόσια διοίκηση, για καλύτερο δημόσιο
τομέα εν γένει αλλά θεωρούμε πως η αξιολόγηση είναι ένα είδος επίπληξης και
τιμωρίας, ενώ ουσιαστικά θα έπρεπε να αντιμετωπίζουμε την αξιολόγηση από την
σκοπιά της επιβράβευσης, η οποία με τη σειρά της θα έδινε και κίνητρα για
καλύτερη απόδοση αλλά στο δημόσιο αντίθετα εκείνο που συμβαίνει στην
πραγματικότητα είναι να ισοπεδώνονται όλα και στην προσπάθεια να μην
αναδειχτούν οι πραγματικές αδυναμίες των ίδιων των οργανισμών γενικότερα και
των υπαλλήλων ειδικότερα να καλύπτονται όλα κάτω από μία ομοιόμορφη μέτρια
αξιολόγηση κάνοντας με αυτό τον τρόπο, τους πραγματικά ικανούς υπαλλήλους να
χάνουν το όποιο ενδιαφέρον τους για μεγαλύτερη αποδοτικότητα καθώς δεν
επιβραβεύονται αλλά στοιβάζονται σε ένα τσουβάλι μετριότητας. Ας μην ξεχνάμε
πως στην ελληνική πραγματικότητα του δημόσιου τομέα εκείνο που συμβαίνει κατά
κόρον είναι να τιμωρούνται οι εργατικοί και να επιβραβεύονται οι τεμπέληδες[1].
Ένας
άλλος λόγος που συμβαίνει η ομοιόμορφη μέτρια βαθμολόγηση από τους
προϊσταμένους είναι συνήθως και η κάλυψη της δικής τους ανικανότητας, για
λόγους που προαναφέραμε και στην πιο πάνω
απάντηση μας, δηλαδή η έλλειψη εκπαίδευσης πάνω στο κομμάτι της
αξιολόγησης και η τρομερή δυσκολία που έχουν στο να την διεκπεραιώσουν .Όλο
αυτό γίνεται προφανώς γιατί ακόμα δεν έχουν αντιληφθεί οι Διευθυντές ή δεν
θέλουν να αντιληφθούν ότι η αξιολόγηση γίνεται με σκοπό την διόρθωση των όποιων
λαθών για την καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών που διευθύνουν ή τουλάχιστον έτσι
θα έπρεπε να γίνεται και όχι για την εντόπιση των όποιων λαθών για να τους πει
κάποιος ότι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους ή να τους επιπλήξουν αλλά να τους
ωθήσουν να εντοπίσουν τα όποια λάθη εάν υπάρχουν, να τα διορθώσουν και με αυτό
τον τρόπο να έχουμε μια πιο αποτελεσματική και λειτουργική δημόσια υπηρεσία.
iii.
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ
ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ας
υποθέσουμε πως βρισκόμαστε στη θέση του Διευθυντή που προΐσταται του εν λόγω προϊσταμένου,
που όπως είδαμε και παραπάνω, αξιολογούσε όλους τους υφισταμένους του με την
ίδια μέτρια βαθμολογία. Αλήθεια τι θα μπορούσαμε να κάνουμε ώστε να αλλάξουμε
αυτή τη νοοτροπία και να καταστήσουμε τη διαδικασία της αξιολόγησης πιο
αποτελεσματική και αντικειμενική;
Καταρχάς
θα ξεκινούσαμε με την παραδοχή πως «ένας κούκος δε φέρνει την άνοιξη» και πως η
αλλαγή νοοτροπίας είναι εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία και απαιτεί αλλαγές σε
βάθος χρόνου και σίγουρα δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη μια μέρα στην άλλη. Δε
φταίνε μόνο οι εκάστοτε διευθυντές που θεωρούν την αξιολόγηση ως τρομερά
δύσκολη διαδικασία ή που δεν μπορούν να την εφαρμόσουν σωστά και αντικειμενικά αλλά
φταίει και το ίδιο το σύστημα που εξαρχής αντιμετώπισε το ζήτημα της
αξιολόγησης ελαφρά τη καρδία, χωρίς σοβαρή οργάνωση, χωρίς ουσιαστική
εκπαίδευση αλλά και χωρίς καμία αλλαγή ή επίπτωση μετά την ολοκλήρωση της. Το
ότι δεν έχει δουλέψει αποτελεσματικά ακόμα η αξιολόγηση στο δημόσιο τομέα είναι
απλά ένα ακόμα τρωτό σημείο της δημόσιας διοίκησης στη χώρα μας. Γιατί το
πλαίσιο κάτω από το οποίο θα γίνει η αξιολόγηση θα πρέπει να το θέσει το ίδιο
το υπουργείο στο οποίο ανήκει ο κάθε δημόσιος οργανισμός ή έστω η ανώτερη
διοίκηση του, σε καμία περίπτωση δεν είναι θέμα που αρχίζει και τελειώνει σε
επίπεδο προϊσταμένων υπηρεσιών.
Εκείνο
που πρωταρχικά θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να εκπαιδεύσουμε τον προϊστάμενο
της εν λόγω υπηρεσίας όπως και άλλα στελέχη στην επιστήμη του μάνατζμεντ. Να
τους επισημάνουμε πόσο σημαντική είναι η διαδικασία της αξιολόγησης για την
καλυτέρευση της λειτουργίας της υπηρεσίας μας και πως μια σωστή αξιολόγηση θα
έδινε πραγματικά κίνητρα στους υφισταμένους μας να αποδώσουν καλύτερα. Ότι ο
έλεγχος που θα γινότανε από μέρους μας θα ήταν προσανατολισμένος προς την αιτία
και τη διόρθωση του όποιου προβλήματος και όχι προς το λάθος. Επίσης εκτός από
τον προϊστάμενο να τεθούν και άλλα πρόσωπα ως αξιολογητές, ώστε να μην πέφτει
όλο το βάρος της αξιολόγησης μόνο σε ένα άτομο αλλά και να αποφύγουμε τις
προσωπικές συμπάθειες και αντιπάθειες. Να προσπαθήσουμε να βάλουμε τις βάσεις
του ελέγχου ως λειτουργίας του μάνατζμεντ στην συγκεκριμένη υπηρεσία ώστε να
επιτύχουμε τη μέτρηση των πραγματοποιούμενων αποτελεσμάτων και τη σύγκριση τους
με τα προγραμματισμένα πρότυπα απόδοσης με σκοπό την επιβεβαίωση της επιτυχίας
των αντικειμενικών στόχων που θα είχαμε θέσει ή την ανεύρεση των αποκλίσεων και
την διερεύνηση των αιτιών τους, καθώς και τον καθορισμό των διορθωτικών
ενεργειών. Έτσι εφαρμόζοντας τη λειτουργία του ελέγχου τα διοικητικά στελέχη θα
έχουν συνεχή ενημέρωση για την πορεία των εργασιών του εκάστοτε τμήματος τους.
Παράλληλα εκείνο που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να ορίζαμε ξεκάθαρα και εξ
αρχής τις φάσεις του ελέγχου ώστε όλοι να γνωρίζουν πως και πάνω σε τι
αξιολογούνται.
Ο
έλεγχος και ο προγραμματισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι μεταξύ τους. Η σημασία
του ελέγχου για τον προγραμματισμό φαίνεται ουσιαστικά στον καθορισμό των
αντικειμενικών στόχων, οι οποίοι προσδιορίζονται ή επαναπροσδιορίζονται μετά
τις πληροφορίες που το σύστημα επαναπληροφόρησης της διαδικασίας του ελέγχου
μεταφέρει. Έτσι πρώτα θα πρέπει να καθορίσουμε τα πρότυπα απόδοσης, έπειτα να
γίνει η μέτρηση της απόδοσης, στη συνέχεια να γίνει η σύγκριση της απόδοσης με
τα πρότυπα, να υπάρχει έπειτα η επαναπληροφόρηση για αποκλίσεις ώστε να γίνουν
αμέσως οι διορθωτικές δράσεις αλλά και για να επιβεβαιώσει τα σωστά
αποτελέσματα.[2]
Όταν θέσουμε τις βάσεις για μια αποτελεσματική και αντικειμενική αξιολόγηση και όταν αυτό αρχίσει να λειτουργεί θα το δούμε άμεσα και στα καλύτερα αποτελέσματα στη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών και στην μεγαλύτερη ευκολία που θα αποκτήσουν πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο οι αξιολογητές αλλά με αυτό τον τρόπο θα κερδηθεί παράλληλα και η εμπιστοσύνη των αξιολογούμενων πάνω στη διαδικασία της αξιολόγησης και θα καταστήσει την αξιολόγηση ένα μέσω αυτοβελτίωσης και μεγαλύτερης αποδοτικότητας όταν αυτή γίνεται αντικειμενικά και βάση αντικειμενικών στόχων και όχι προσωπικών συμφερόντων ή αδυναμιών και όχι ως μια δυσάρεστη διαδικασία για τους αξιολογούμενους.
iv.
ΔΗΜΟΣΙΟΙ
ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων
είναι καχύποπτοι με τη διαδικασία της αξιολόγησης. Συνήθως είναι η έλλειψη
αξιοκρατίας που επικρατεί στις δημόσιες υπηρεσίες από την κεφαλή τους μέχρι
κάτω που ενισχύει την καχυποψία τους. Από την άλλη είναι και η πλήρης άγνοια
που έχουν για τη διαδικασία. Εύκολα φοβόμαστε κάτι που δε γνωρίζουμε.
Παράλληλα είναι δύσκολο να σε
εμπνεύσει, να σε διοικήσει και να σε αξιολογήσει ένας άνθρωπος, όταν χωρίς
γνώσεις και χωρίς αντικειμενικά κριτήρια βρίσκεται στη θέση που βρίσκεται. Είναι
δύσκολο να εμπιστευτείς μια ανοργάνωτη δημόσια διοίκηση και ένα πελατειακό
κράτος ακόμα κι αν κατά κάποιο τρόπο αποτελείς μέρος του.
Βέβαια μια αξιοκρατική και λιγότερο
κομματική δημόσια διοίκηση ίσως έκανε καλύτερα τη δουλειά της και στο κομμάτι
της αξιολόγησης. Όταν όμως στην ελληνική πραγματικότητα, οι διοικητές και οι
διευθυντές των οργανισμών καταλαμβάνουν τις θέσεις αυτές τις περισσότερες φορές
με κομματικά και όχι αξιοκρατικά κριτήρια τότε εκεί είναι που χωλαίνει το όλο
εγχείρημα.
Όχι οι δημόσιοι υπάλληλοι στην
Ελλάδα δεν είναι έτοιμοι να δεχτούνε την αξιολόγηση, καταρχάς γιατί δε την
γνωρίζουν σαν διαδικασία και η όποια τους επαφή με αυτήν μέχρι στιγμής ήταν
εξαρχής λανθασμένη, χωρίς πραγματικά κίνητρα για περισσότερη αποδοτικότητα. Δε
μπορεί όλοι να βαθμολογούνται το ίδιο, δε μπορεί οι φιλότιμοι πάντα να την πληρώνουν,
δε μπορεί οι προσωπικές, φιλικές ή όποιες άλλες σχέσεις να παίζουν μεγαλύτερο
ρόλο στην αξιολόγηση από ότι η ίδια η αποδοτικότητα του εργαζομένου.
Θα έπρεπε όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι
στα εισαγωγικά τους σεμινάρια αλλά και στη μετέπειτα επιμόρφωση τους να
έπαιρναν μέρος σε μαθήματα μάνατζμεντ ακόμα κι αν δε χρειαζότανε να διοικήσουνε
ποτέ, θα έπρεπε να γίνουν μύστες της φιλοσοφίας μιας σωστής διοίκησης και αξιολόγησης
και να κατανοήσουν τι αποτελέσματα αυτή φέρνει.
Έχω την εντύπωση πως αν όλα γινόντουσαν αλλιώς, αν ήταν η αξιοκρατία αυτή που κυρίευε τη δημόσια σφαίρα εν γένει ίσως τότε να ήταν εντελώς διαφορετική η αντιμετώπιση των δημοσίων υπαλλήλων απέναντι στο θέμα της αξιολόγησης. Αν όντως όλα γινόντουσαν σωστά και αξιοκρατικά η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων θα είχε μόνο να κερδίσει και όχι να χάσει τίποτα από την διαδικασία της αξιολόγησης, θα έπρεπε κιόλας να την επιδιώκουν και να την αναζητούν για προσωπική ανέλιξη και αποδοτικότητα. Πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που θα αντιδρούν αλλά σε έναν πιο αξιοκρατικό δημόσιο τομέα εκείνοι που θα αντιδρούσαν πραγματικά στην αξιολόγηση θα ήταν αυτοί που θα είχανε να χάσουν από αυτή τη διαδικασία και δυστυχώς στις μέρες μας είναι αρκετοί και είναι αυτοί που βρίσκονται σε θέσεις εξουσίας χωρίς να έχουν αξιολογηθεί πριν τοποθετηθούν σε αυτές.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Συνοψίζοντας εκείνο που θα πρέπει να
θυμόμαστε είναι ότι οι αλλαγές θέλουν χρόνο και ότι η διαδικασία της
αξιολόγησης στο δημόσιο τομέα στη χώρα μας βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο και
σίγουρα θα χρειαστούν ακόμα πολλά χρόνια και αρκετός κόπος για αλλαγή
κουλτούρας και νοοτροπίας καθώς και σωστές κατευθύνσεις στην επιμόρφωση των
δημοσίων υπαλλήλων για μια πιο αξιοκρατική αξιολόγηση αλλά και μια δημόσια
διοίκηση γενικότερα.
Κύριος στόχος της αξιολόγησης θα
πρέπει να είναι η ατομική βελτίωση και παρακίνηση του δημοσίου υπαλλήλου για
ιεραρχική εξέλιξη με βάση θεσμοθετημένες και ανοιχτές διαδικασίες με απώτερο
σκοπό βέβαια την καλή και αποτελεσματική λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών στο
σύνολό τους.
Τελικά δεν ξέρω ποιος θα κάνει τι;
Μια πιο αξιοκρατική δημόσια διοίκηση θα καταστήσει την αντικειμενική αξιολόγηση
υπαρκτή στο δημόσιο τομέα ή μια σωστή αξιολόγηση θα κάνει πιο αξιοκρατική τη
δημόσια διοίκηση; Τελικά μάλλον πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία.
Νομίζω πως ένα βήμα έχει γίνει, ίσως όχι με το σωστό τρόπο, ίσως όχι προς τη σωστή κατεύθυνση και σίγουρα συνεχίζει να αντιμετωπίζει πάρα πολλά προβλήματα στην εφαρμογή της η διαδικασία της αξιολόγησης αλλά αν αναλογιστούμε ότι κάποτε μπορούσε να φαντάζει ακόμα και ως ανέκδοτο η διαδικασία της αξιολόγησης στο δημόσιο τομέα, τώρα πια και για τα επόμενα χρόνια θα αποτελεί και πρέπει να αποτελέσει πραγματικότητα των δημόσιων υπηρεσιών και των δημοσίων υπαλλήλων γενικότερα.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
· Λεξικό της
νέας Ελληνικής γλώσσας - Μπαμπινιώτης(2005)
· https://www.athensvoice.gr/politics/457118_ellinika-panepistimia-kai-brain-drain-i-empeiria-enos-kathigiti-poy-epestrepse-kai (Ανακτήθηκε
10/6/2019) του Γιάννη
Σακελλαρίδη
· Μια εισαγωγική προσέγγιση (Πετρίδου, 2011)
[1] https://www.athensvoice.gr/politics/457118_ellinika-panepistimia-kai-brain-drain-i-empeiria-enos-kathigiti-poy-epestrepse-kai (Ανακτήθηκε 10/6/2019) του Γιάννη Σακελλαρίδη
[2] Μια εισαγωγική προσέγγιση (Πετρίδου, 2011) σελ 379-399
Είμαι με τη γυναίκα
Αναρωτηθήκατε ποτέ αν κρίθηκε και σε ποιο βαθμό κρίθηκε ένας άνθρωπος ο οποίος έγινε πατέρας; Σκεφτείτε τώρα τη μάνα και μην πάτε μακριά από το προπατορικό αμάρτημα μέχρι τον Φρόυντ για όλα φταίει η μάνα και γενικότερα η γυναίκα, κουβαλάμε αιώνων σαβούρες στις μήτρες μας.
Όσο στέκομαι στο πλευρό της γυναίκας που δεν θέλει να γίνει μάνα και στηρίζω αυτή την επιλογή της με όλο μου το είναι άλλο τόσο και ακόμα περισσότερο στέκομαι στο πλευρό της γυναίκας που έγινε μάνα και νιώθει τον χλευασμό και την ειρωνεία της ίδιας κοινωνίας που της έπρηξε τα συκώτια να γίνει μάνα.
Απελευθερωθείτε από ρόλους και από στερεότυπα εύκολα γράφετε πανδύσκολα γίνεται απλά σας παρακαλώ μην έχετε δεύτερες σκέψεις για τις επιλογές σας επειδή σας το λένε άλλοι, είμαι σίγουρη ότι όλοι μας έχουμε μια εσωτερική φωνή που ξέρει καλύτερα για εμάς, άσχετα αν οι περισσότεροι δεν την ακούν καν και όσοι την ακούν πολλές φορές κάνουν ακριβώς το αντίθετο από αυτό που τους λέει επειδή ακριβώς παραπλανούνται ή πιστεύουν πως οι φωνές των άλλων είναι πιο ισχυρές από τη δική τους.
Σκεφτείτε τώρα τα ομόφυλοφιλα ζευγάρια και το κράξιμο που τρώνε για την επιλογή τους να γίνουν γονείς, ε αυτό το κράξιμο το τρώνε για αιώνες οι γυναίκες μόνο που εδώ υπάρχει παραλογισμός τρώνε τρομερή πίεση για να γίνουν μάνες και όταν γίνουν η κοινωνία θέλει να τις πετάξει απέξω, τις απομονώνει, τις κατηγοριοποιεί, τις κάνει "μανούλες" και τις κρίνει καθημερινώς και ασύστολα χωρίς έλεος .
Στην τελική βγάλτε τον σκασμό αν δεν υπήρχε κάποια μήτρα να σας γεννήσει θα ήσασταν ένα τίποτα!
Τρίτη, Ιανουαρίου 24, 2023
Κυριακή, Ιανουαρίου 22, 2023
Unknown unknowns
Σάββατο, Ιανουαρίου 21, 2023
-
Σας καλημερίζω όλους , από την πόλη που δεν κοιμάται ποτέ , από την πιο υγρή, καυτή και ιδρωμένη πόλη του πλανήτη , μα φυσικά από την βασίλ...