Τετάρτη, Ιουνίου 15, 2011

Ζητείται

Ζητείται  εθελοντής
Διασώστης της ψυχής
Ανεξαρτήτου εθνικότητας
Αναστήματος , κοπής

Ζητείται περιπατητής
Να ξέρει δρόμους διαφυγής
Να δίνει το φιλί της ζωής
Την ώρα της ύστατης στιγμής

Ζητείται νοσηλευτής
Με ενέσεις ηθικής
Ανύψωση  αυτοπεποίθησης του γένους
Της φυλής

Ζητείται κολυμβητής
Ναυαγοσώστης περιωπής
Με μάσκες οξυγόνου
Σωσίβια-όχι τρύπια-διαλογής

Ζητείται φίλος
Ενοικιαστής της εγκαταλελειμμένης μας πνοής
Οργάνων δωρητής

Μπορεί να βοηθήσει κανείς;

Να απλώσει χέρι χωρίς να δαγκώνει
Χωρίς να ζητάει ανταλλάγματα ζωής
                                                            σ.χ 16:18 Λάρισα 15/6/2011

Το μυαλό σε χάση

Το μυαλό σε χάση
Κι αν το’ χω χάσει  
Θα’ χω ξεχάσει
Πως είναι να κοιμάσαι
Δίχως να φοβάσαι

Ακέφαλη ψυχή
Πέτα και πιάσε
Μοίρες και φτιάξε
Μια αλλιώτικη ζωή

Κλότσα τις τύψεις
Κι αυτή τη μια
Τι αδικία ;
Απ’ ανασφάλεια
Να χάνεις ευτυχία

Μια Παρασκευή
Θα ξαναγεννηθεί
Η τόλμη για ζωή
Που μ’ αφαίρεσα με βία  

Οδεύω προς την ελευθερία 
                                           σ.χ 12:30  15/6/2011 Λάρισα

Τρίτη, Ιουνίου 14, 2011

'Ατιτλο ΙΙ


ΙΙ
Στριμώχνω φυλακές
Μετράω μέχρι
Μέχρι πότε;
Τρομάζω στο για πάντα
Κλειδώνομαι
Ανάξια των ονείρων μου
Ντύνομαι φόβους
Παλεύει εμένα το εγώ μου
Νικάει
Με θάβω
σ.χ 00:30 14/6/2011
Λάρισα

Δευτέρα, Ιουνίου 13, 2011

Άτιτλο


Ζω καταστροφές
Συλλογικές κι ατομικές
Βουτάω σ’ αδιέξοδους πνιγμούς
Ανελέητους συλλογισμούς
Δεν είμαι επαρκής
Βλάκας ολκής
Είμαι αφανής
Με γνώσεις ελλιπείς
Ζητείται εκτιμητής
                         σ.χ 
13/6/2011- 23:19 
Λάρισα 

Παρασκευή, Ιουνίου 10, 2011

Τα τάματα του


 (Σονέτο)

Γεμάτος βεβαιότητες ,έρχεται
Φορώντας την καλύτερη πλευρά του
Από μέσα τρώω τα σωθικά του
Ενώ το παρελθόν προπορεύεται

Όλες τις αναμνήσεις μας ρεύεται
Δεν αντέχω πια τα καμώματα του
Χαμένα, όλα του, τα τάματα του
Το παντελόνι με ονειρεύεται

Γυρίσαμε της μοίρας το ρολόι
Το κούρδισα στο τώρα να χτυπάει
Άλλη θα είναι να ζήσουμε ζωή

Του μεγάλου έρωτα, μοιρολόι
Που άδόξα βυθίστηκε και πάει
Σ’ έχασα στου κόσμου την οχλοβοή

σ.χ 

Κοίτα να δεις που γράφω και σονέτα :P

Δευτέρα, Ιουνίου 06, 2011

Happy Anniversary

Happy Anniversary

Δυο χρόνια είναι αυτά: 

Τα παρακάτω κείμενα που ακολουθούν τα μάζεψα από ένα τετράδιο σημειώσεων. Τα περισσότερα από αυτά είναι ατελή και βρισκόταν σκόρπια εδώ και εκεί, κυρίως σε γωνίες του τετραδίου. Όλο κάτι πήγαιναν να πουν αλλά τα περισσότερα έμειναν ανολοκλήρωτα και ξεκρέμαστα! Μόνα,ασήμαντα, κουτσουρεμένα, είναι όμως κι αυτά κάτι από εμένα! Σας τα παρουσιάζω λοιπόν και τα αφιερώνω στον Γ.

Απόγνωση

Έχω καταρρεύσει. Είμαι στο δωμάτιο 205, ενός ξενοδοχείου στη Φλώρινα. Βρίσκομαι σε παραλήρημα ενώ η τηλεόραση παίζει «Νοικοκυρές σε απόγνωση» Δεν την κοιτάζω καν, από τότε που την άνοιξα έμεινε εκεί. Κλαίω, τα νεύρα μου έχουν σπάσει. Είμαι νηστική, αδιάθετη και κουρασμένη ενώ έχω την αίσθηση πως η εμφάνιση μου είναι χειρότερη κι από αυτή της ματωμένης μου σερβιέτας που μόλις άλλαξα. Δεν το περίμενα αυτό το ξέσπασμα από τον και καλά σκληρό εαυτό μου. Μου λείπουν όλα, νιώθω άδεια. Έκλαψα, ξέσπασα, πέρασε

29/10/2010 22:29 Φλώρινα

Τρύπα στο καλσόν

Ακολούθησε τη γνωστή διαδρομή του γυρισμού. Κατέβηκε όπως πάντα στη στάση –Μύλου . Τώρα πια μένουν στον τέταρτο όροφο πολυκατοικίας χωρίς ασανσέρ. Έχει συνηθίσει το ανέβασμα των σκαλιών και δεν λαχανιάζει . Ανοίγει την πόρτα και πετάει τα κλειδιά στο κατάλευκο τραπεζάκι ΙΚΕΑ. Είναι χιλιομαρκαρισμένο από τους καφέδες . Αραδιάζει το κορμί της πάνω στον σκουρόχρωμο μπλε καναπέ και βγάζει απαλά τα καινούργια της μποτίνια. «Όχι ρε γαμώτο» Μια τεράστια τρύπα ξεπροβάλει στο καλσόν της, πάνω στο μεγάλο δάχτυλο!
29/11/2010- Λάρισα

Αμόλα Καλούμπα

Τελειώνω.
Αμόλα καλούμπα
κι εσύ τραβάς το σπάγκο
Τελειώνω
κι εσύ ακόμα αγκαλιά με τα
πρέπει
Αν σε έπνιγαν
μπορεί
να σε δικαιολογούσα
Όλα τόσο όσο
Τελειώνω
Ευτυχισμένη
Που δε με διάβασες

Λάρισα 24/02/2011


Νοικοκυρά

Τι να μαγειρέψω σήμερα;
Η κουζίνα με πνίγει
Τα ζώδια τα ανήμερα
Η τηλεόραση ανοίγει

Λέει Κριό, βάζω κατσαρόλα
Να καθαρίσω τα κρεμμύδια
Δε θέλω, ας πάρουν μια απ’ όλα
Κάθε μέρα τα ίδια

Λάρισα 28/2/2011


Πατέρας

Τώρα καταλαβαίνω τον πατέρα. Κλείνοντας την πόρτα της τουαλέτας, έδινε στον εαυτό του, μια ολιγόωρη φυγή απ’ την πραγματικότητα, των τριών παιδιών του, έναν εκ των οποίων ανάπηρο, της καταθλιπτικής συζύγου, της επικριτικής κοινωνίας, της προσωπικής φιλοδοξίας που του κατακρεούργησαν. Η γνώση απαλύνει την ψυχή του κι αν όχι αυτό, σίγουρα τον κάνει να ξεχνάει… Φύση αισιόδοξος, χαλαρώνει με την αφόδευση και όταν τελειώνει ανοίγει την πόρτα του μπάνιου και παρά τα εξήντα δυο του χρόνια, πιστεύει ακόμα ότι υπάρχει ελπίδα και αν όχι πουθενά αλλού, σίγουρα μέσα στο μπάνιο του και πάνω στον μπιντέ του.

Λάρισα 21/11/2010 22:22

Φαντάρος

Πριν πάω φαντάρος, δούλευα μπάρμαν. Νυχτοκάματο, πενήντα ευρώ. Είχα χτίσει κορμί, πέφταν οι γκόμενες!

Δημητράκης

Ο Δημητράκης έγινε κοτζάμ Δημήτρης, πήγε φαντάρος, τράνεψε. Λεφτά δεν είχαμε, ούτε ευκαιρίες, ο Δημητράκης τα έφτιαξε μόνος του. Μια λαχτάρα μας έδωσε, τότε που ήταν δεν ήταν τριών ετών. Μετά μόνο χαρές. Τώρα είναι σπουδαγμένος, γεμάτος επαίνους και βραβεία. Καθηγητής στο εξωτερικό.


Ασανσέρ

Τόσο μεγάλη πολυκατοικία και το ασανσέρ ασφυκτικά μικρό. Δε θα του έβγαιναν του μηχανικού τα σχέδια. Μια ζωή ανεβοκατεβαίνω μέσα στο ίδιο ασανσέρ. Πάνω στην οροφή γραμμένη με μπλάνγκο η λέξη “comfuzio” . Θα το’ χα γράψει όταν πήγαινα γυμνάσιο. Τότε όταν κάποιος έμπαινε στην είσοδο, εγώ κρυβόμουν πίσω από την κολόνα μέχρι να βεβαιωθώ πως ανέβηκε και μετά έμπαινα


Bus
Τι να σου πω ρε φίλε. Της πουτάνας έγινε στο bus. Ένας τυπάς τα πήρε στην κράνα με τον διπλανό του . Κλαιν μάιν δηλαδή και καλά τον σκουντούσε  ο διπλανός κάθε φορά που ήθελε να περάσει κάποιος. Κλαψομουνιάρης ο τύπος. Ευτυχώς δικέ μου, άδειασε μια θέση και πήγε εκεί τον κώλο του ο μακρυλαίμης. Την ξαναείδα την γκαντεμόφατσα με το καπέλο στο σταθμό Σαιν Λαζάρ. Ήταν με ένα τύπο  και του τα έπρηζε για το παλτό του.

Φλώρινα 1/4/2011

Μαρία

Ήξερε δεν ήξερε, έπρεπε να μάθει. Να μάθει να κολυμπάει στη ζωή. Γεννήθηκε φτυμένη  αλλά δεν κόλλησε. Έτσι κι αλλιώς να είναι καλά τα δάνεια και οι πιστωτικές. Όλη η χώρα είχε μάθει να ζει με δανεικά.  Την έλεγαν Μαρία και ήταν κι αυτή τόσο συνηθισμένη όσο και τ ’όνομα της . Γεμάτη κατασκευασμένα απωθημένα . Αγόρασε Τσερόκι , στο σπίτι δεν είχανε να φάνε. Όταν ήρθε η κρίση, έχασε τη δανεική ζωή της.  Ήθελε δεν ήθελε έμαθε και αυτοκτόνησε. Κρίμα. Η μετά κρίσης εποχή ήταν μια από τα ίδια. Οι τράπεζες πουλούσαν όνειρα.  

Χαλάνδρι 29/1/2011

Καφενείο

Ήταν χίλιοι δυο μες το καφενείο
Όλοι τους φουμάρανε και φέρναν άσσο-δυο
Με τα καλαμάκια ρουφούσαν τα παγάκια
Παίρνανε ανάποδες γυρνούσαν τα τασάκια

Δε θέλω γάλα στο φραπέ
Ούτε και φρέντο καπουτσίνο
Θέλω μονάχα να σε δω
Τα ρέστα να σου δίνω

 Φλώρινα 29/5/2011

ΜΝΗΜΟΝΙΟ

Κι αν τότε ήταν δειλία
Στην ώριμη ηλικία
Έγινε συμβατικότητα
Και μια ουτοπία

Του έφτανε να βολευτεί
Στο δημόσιο να μπει
Να φάει και να πιει


Να βγάλει το γνωστό του βουλευτή
Να κρατάει σημαία κομματική
Να φωνάζει ζήτω η μίζα η ελληνική

Μνημόσυνο πρέπει να κάνουμε στην καλοπέραση αυτή
Τα χρόνια αυτά έχουν περάσει ανεπιστρεπτί
Θα στήσω μνημείο στη λήψη σου Έλληνα, αυτή
Το μνημόνιο είναι εδώ για να σε ηγηθεί

Λάρισα –Πλατεία Ταχυδρομείου 20/2/2011

Κυριακή, Μαΐου 29, 2011

Με τον Αλκίνοο

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ(ΦΛΩΡΙΝΑ)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία τραβήχτηκε σήμερα 29/5/2011 (φωτογράφος Τρύφων Σημάδης), μετά το τέλος του μαθήματος(Ποίηση και στιχουργική) που είχαμε με τον Αλκίνοο

"Κάποιος είπε πως ο έρωτας
για μια στιγμή κρατά
αύριο βράδυ θα 'ναι αργά"

Τετάρτη, Μαΐου 18, 2011

Ταχτσής

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΔΗΜΗΡΓΙΟΥΚΗ ΓΡΑΦΗ

«Ιστορία της ευρωπαϊκής και της νεοελληνικής λογοτεχνίας»
Διδάσκουσα: Σοφία Νικολαΐδου
Κριτική :  Κώστας Ταχτσής, Το τρίτο στεφάνι, εκδόσεις Εξάντας 1987

Όταν το  1962, ο Ταχτσής  πούλησε ένα σπίτι στην Πλάκα, για να εκδώσει , Το τρίτο στεφάνι, κανείς δε  περίμενε ό,τι θα κατεδάφιζε με αυτό του το έργο, τα παραδοσιακά κριτήρια συγγραφείς του  μυθιστορήματος. Αυτός ίσως να ήταν και ο λόγος που άργησε να αναγνωριστεί από την κριτική. Αρχικά χαρακτηρίστηκε ως ένα ρεαλιστικό, νατουραλιστικό έργο, μάλλον κοινότοπο και ασήμαντο. Χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια από την αγγλική μετάφραση του μυθιστορήματος και την έκδοση του από τις εκδόσεις Penguin(1969), για να αρχίσει σταδιακά να αναγνωρίζεται ως μοντερνιστικό κείμενο και ως ορόσημο της μεταπολεμικής μας λογοτεχνίας. Ο Ταχτσής κατέγραψε και αφηγήθηκε με αριστουργηματικό τρόπο, μέσα από παραληρηματικούς μονολόγους τις ζωές δύο γυναικών και μέσα από αυτές ολόκληρη την ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Την καθημερινότητα του μικροαστικού νεοέλληνα, τη μιζέρια της μικροαστικής συνοικίας, αφήνοντας που και που, εντέχνως, να αναδυθούν και κάποιες αναθυμιάσεις του υπόκοσμου.


Η υπόθεση του έργου, όπως παρατήρησε ο Αλέξανδρος Σχινάς, δεν είναι μεταδόσιμη, είναι μόνο αναγνώσιμη.[1] Δύο γυναίκες, που γίνονται φίλες καθ΄οδόν, η Νίνα και η Εκάβη, αφηγούνται τη ζωή τους. Το μυθιστόρημα διατρέχεται από την αρχή ως το τέλος από την επιθυμία της αφήγησης. Οι δύο πρωταγωνίστριες κινούνται από μια ακατανίκητη επιθυμία, ανάγκη θα λέγαμε, να αφηγηθούν τη ζωή τους. Δύο λοιπόν αφηγηματικές φωνές που συμπλέκονται, αλλά και διατηρούν την ανεξαρτησία  τους. Ωστόσο η κυρίαρχη φωνή είναι αυτή της Νίνας, η οποία στην ουσία ενσωματώνει την αφηγηματική φωνή της Εκάβης.[2] Πάντως, και οι δύο αφηγήσεις έχουν χαρακτήρα συνειρμικού μονολόγου, αφού ξεδιπλώνονται συνειρμικά, χωρίς να ακολουθούν μία ορθόδοξη  χρονική σειρά [3] Στην προκειμένη περίπτωση, χάρη στην έντονη προφορικότητα του λόγου, ο εσωτερικός μονόλογος  γίνεται εξωστρεφής.  Έτσι η αφήγηση της Εκάβης απευθύνεται στη Νίνα, ενώ αυτή της Νίνας μοιάζει να απευθύνεται στον αναγνώστη. Έτσι ο αναγνώστης καλείται να βάλει σε τάξη αυτό το άτακτο αφηγηματικό υλικό, αφού η αφήγηση της Νίνας αρχίζει , παρουσιάζοντας γεγονότα και πρόσωπα αποσπασματικά, χωρίς συνοχή και αλληλουχία. Έτσι η έλλειψη χρονολογικής σειράς στην αφήγηση έχει ως αποτέλεσμα ο αναγνώστης να βρίσκεται στην αρχή σε σύγχυση και μόνο σταδιακά να αρχίζει να διαμορφώνει μια σαφή εικόνα για τα πρόσωπα και τα δρώμενα του μυθιστορήματος. Το κείμενο λοιπόν παίζει με τον αναγνώστη, δοκιμάζοντας τη μνήμη και την αντίληψη του. Το κείμενο τόσο με τη μορφή του εσωτερικού μονολόγου που έχει όσο και με το παιχνίδι με τον αναγνώστη φανερώνει το μοντερνιστικό του χαρακτήρα.

Ο αφηγηματικός αυτός τρόπος του κειμένου, μοιάζει να κατευθύνεται τόσο προς τα έξω (προς τη φίλη ή τον αναγνώστη) όσο και προς τα μέσα ως ένα είδος εσωτερικού μονολόγου. Δημιουργεί ένα συνδυασμό εξιστόρησης και ενδοσκόπησης. Η κεντρική ηρωίδα είναι και αφηγήτρια της δικής της ζωής και ακροάτρια της ζωής της Εκάβης. Αυτή η ατέρμονη αφήγηση των δύο ηρωίδων φαίνεται εκ πρώτης όψεως αναιτιολόγητη ή τουλάχιστο χωρίς σαφή σκοπό. Δεν πρέπει όμως να μας διαφύγει, ότι αυτή η σχέση δημιουργείται και αναπτύσσεται χάρη στην αφήγηση. Η Εκάβη αρχίζει να αφηγείται στη Νίνα τα βάσανα της ζωής της και έτσι σιγά σιγά αναπτύσσεται και η φιλία των δύο γυναικών. Οι μονόλογοι τους, όπως και οι ζωές τους, διασταυρώνονται και διαλέγονται. Μ’ άλλα λόγια, δημιουργείται μια διαλογική ανταλλαγή. Στο Τρίτο στεφάνι δεν συμπλέκονται μόνο οι αφηγηματικές φωνές, δημιουργώντας μια διαλογική δυναμική αλλά και τα λογοτεχνικά είδη.[4]

Το κείμενο, όπως επισημαίνει ο Τζιόβας,[5]συνιστά τόσο αυτοβιογραφία όσο και βιογραφία. Αποτελεί την αυτοβιογραφία της Νίνας κυρίως αλλά και της Εκάβης, η οποία όμως, παίρνει τη μορφή συνειρμικού μονολόγου, αποτυπώνοντας έτσι τη σκέψη και την ευαισθησία των δύο ηρωίδων. Ωστόσο, την ίδια στιγμή η Νίνα λειτουργεί ως βιογράφος της Εκάβης. Η Νίνα ελέγχει και αξιολογεί τη ζωή της Εκάβης, άλλοτε αφήνοντας τη να μιλήσει η ίδια και άλλοτε παρουσιάζοντας σύντομα τη δική της εκδοχή ή κρίση. Έτσι, η ζωή της Εκάβης παρουσιάζεται με και χωρίς διαμεσολαβήσεις και τα όρια ανάμεσα στη βιογραφία και την αυτοβιογραφία γίνονται ασαφή. Η αμφισβήτηση της καθαρότητας των ειδών συναντάται σε όλο το έργο του Ταχτσή. Άλλωστε, το Τρίτο στεφάνι, αν και μυθιστόρημα, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι αποτελεί μια διαμεσολαβημένη αυτοβιογραφία του συγγραφέα.

Εξάλλου ο ίδιος ο Ταχτσής επανειλημμένα, με δηλώσεις του έχει επισημάνει την αυτοβιογραφικότητα του Τρίτου στεφανιού. Παραδέχεται βέβαια την αυτοβιογραφική διάσταση του έργου αλλά τονίζει ότι θεωρεί απλοϊκή αλλά και ύποπτη τη συχνή ερώτηση αν τα γραπτά του και ιδιαίτερα το Τρίτο στεφάνι είναι αυτοβιογραφικά. Ύποπτη γιατί θεωρεί ότι πίσω από αυτή κρύβεται μια υστερόβουλη διάθεση να μειώσουν την αξία του έργου του. Απλοϊκή γιατί θεωρεί πως «η απάντηση δεν μπορεί να είναι ένα σκέτο ναι ή ένα σκέτο όχι». Και αλλού σχολιάζει: «λες και υπάρχει μυθιστόρημα που δεν είναι, έτσι ή αλλιώς, αυτοβιογραφικό, λες και έχει σημασία το θέμα κι όχι η γραφή κι ο τρόπος που ο συγγραφέας οργανώνει το υλικό του».[6] Ωστόσο, τελικά ομολογεί πως σε γενικές γραμμές οι περισσότεροι από τους ήρωες αυτούς υπήρξαν και πως «τα περισσότερα επεισόδια του μυθιστορήματος είναι βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα και περιστατικά που έζησα εγώ ο ίδιος ή που άκουσα, μεταπλάθοντας τα, αλλάζοντας τη χρονική σειρά, κολλώντας τα εδώ ή εκεί όπως βόλευε, όχι την πραγματικότητα, αλλά το μύθο». Αλλά και αλλού υποστηρίζει πως αν η παραποίηση της “πραγματικότητας” είναι αναπόφευκτη ακόμη και σε μια καθαρή αυτοβιογραφία, είναι σχεδόν επιβεβλημένη, για λόγους καθαρά αισθητικούς, στην περίπτωση του μυθιστορήματος. Έτσι ομολογεί πως αλλάζει τα πραγματικά ονόματα άλλοτε από μια παιγνιώδη διάθεση άλλοτε με σκοπό να παραπέμψει στην αρχαία τραγωδία και προσθέτει : «Αλλά η αλλαγή των ονομάτων ήταν απλό παιχνίδι σε σύγκριση με τις αλλαγές που επέφερα στη ζωή των προσώπων στα οποία βάσισα τους ήρωες και τις ηρωίδες μου, και που ήταν τόσο ριζικές ώστε, μολονότι όλοι αναγνώρισαν λίγο πολύ τον εαυτό τους μεσ΄ το μυθιστόρημα, όλοι διαμαρτυρήθηκαν πως τίποτα δε συνέβη στην πραγματικότητα “έτσι”».[7]Το συμπέρασμα που βγαίνει από όλες αυτές τις δηλώσεις του συγγραφέα είναι πως υπάρχει ένας αυτοβιογραφικός πυρήνας στο έργο του ότι αυτό το αυτοβιογραφικό υλικό έχει υποστεί μια σημαντική μυθοπλαστική μεταποίηση. Γι΄αυτό άλλωστε και ο ίδιος συγγραφέας γράφει: «εγώ ο ίδιος τώρα πια καταντάω καμιά φορά να συγχέω το μύθο που ΄πλασα με την πραγματικότητα».[8]

Σε ένα άλλο του έργο, στο Φοβερό βήμα, μιλάει πιο συγκεκριμένα για την αυτοβιογραφικότητα του έργου.Έτσι εξηγεί ότι η «Εκάβη» αντιστοιχεί στη γιαγιά του Πολυξένη, η «Πολυξένη» στη θεία του Εκάβη, η «Ελένη» στη μητέρα του Έλλη- οι παραπάνω αλλαγές, όπως ομολογεί ο ίδιος, για να παραπέμψει στη αρχαία τραγωδία, μια και σκοπός του ήταν να γράψει μια «σύγχρονη ιλαροτραγωδία»-, ο «Θόδωρος» στο θείο του το Μίμη (που όμως διατηρεί το πραγματικό του όνομα σε τέσσερα διηγήματα στα Ρέστα), ο «Δημήτρης» στον θείο Γιάννη. Τέλος, Θόδωρος στην πραγματικότητα ονομαζόταν ο παππούς του συγγραφέα, που γίνεται «Γιάννης» στο μυθιστόρημα. Όσον αφορά για το πίσω από ποιο πρόσωπο βρίσκεται ο ίδιος, δίνει την εντύπωση ότι αποφεύγει να μιλήσει ξεκάθαρα. Στο Φοβερό βήμα έμμεσα ομολογεί ότι ο εγγονός της ηρωίδας, ο Άκης, ο οποίος στο τέλος γίνεται ζωγράφος, είναι ο ίδιος. Γράφει: « Πρόσφατα, κάποιος παρατήρησε ότι ο εγγονός της ηρωίδας, δηλαδή εγώ που στο τέλος του βιβλίου γίνεται ζωγράφος, «μοιάζει να αιωρείται στο κενό γαντζωμένος απ΄την κορνίζα του πίνακα που ζωγράφισε»». Ωστόσο, ο συγγραφέας στην ομιλία του σε εκδήλωση που οργάνωσε προς τιμήν του το κέντρο Μπωμπούρ, τέσσερεις μόνο μήνες πριν τη δολοφονία του, δηλώνει ότι πίσω από την ηρωίδα του Νίνα κρύβεται ο ίδιος. Λέει συγκεκριμένα: «Άρχισα το μυθιστόρημα σε πρώτο πρόσωπο, με αφηγήτρια μια εντελώς πλασματική ηρωίδα, τη Νίνα- που θα μπορούσα, πιο δικαιολογημένα νομίζω απ΄τον Φλομπέρ, να πω πως ήμουν εγώ». Προφανώς εννοεί πως ο εγγονός της Εκάβης στην ιστορία της οικογένειας της είναι ο ίδιος, γεγονός που άλλωστε γίνεται φανερό και μετά την ανάγνωση του Φοβερού βήματος. Η αφηγηματική όμως φωνή της Νίνας είναι δική του. Αυτός μιλά, φορώντας το προσωπείο της Νίνας .[9]

Στο Τρίτο στεφάνι μπορούμε, να επιχειρήσουμε ένα συσχετισμό του έργου με την ιδιόρρυθμη ερωτική ζωή του συγγραφέα. Έτσι το γεγονός ότι ο συγγραφέας επιλέγει να χρησιμοποιήσει θηλυκού γένους αφηγητή δεν είναι ούτε τυχαίο ούτε χωρίς νόημα. Δηλώσεις του ίδιου του συγγραφέα είναι διαφωτιστικές. Το  Τρίτο στεφάνι, δηλώνει ο συγγραφέας, ήταν «μια άσκηση ταύτισης με μια γυναίκα».[10]

Η χρήση θηλυκού αφηγητή φαίνεται να είναι μια προσπάθεια του συγγραφέα να διεισδύσει σε μια γυναικεία συνείδηση και να δει τον κόσμο μέσα από τα μάτια της. Η Νίνα άλλωστε φέρει πολλά γνωρίσματα του συγγραφέα (όπως εκείνος, πετυχαίνει στη Νομική Σχολή αλλά την παρατά στο δεύτερο έτος, επιπλέον αγαπά το σινεμά, τη λογοτεχνία και τις ιδέες του Φρόυντ) και όπως γίνεται φανερό στο  Φοβερό βήμα ο Ταχτσής χρησιμοποιούσε το όνομα αυτό στην «άλλη» ζωή του. Στο μυθιστόρημα φορά το προσωπείο της Νίνας, όπως ακριβώς στη νυχτερινή του ζωή μεταμφιέζεται σε γυναίκα, χρησιμοποιώντας μάλιστα το όνομα «Νίνα». Παρενδυσία λοιπόν τόσο στη τέχνη όσο και στη ζωή. Εξάλλου ο στόχος του και στις δύο περιπτώσεις είναι κοινός: η αμφισβήτηση της ταυτότητας και των ρόλων των δύο φύλων.

Έτσι στο Τρίτο στεφάνι η χρήση θηλυκού αφηγητή μπορεί να συσχετιστεί με τον τραβεστισμό του συγγραφέα. Όταν λοιπόν τον ρωτούν για τους λόγους για τους οποίους στο έργο ο αφηγητής είναι γυναίκα, αναφέρει πολλούς λόγους, ένας εκ των οποίων ήταν ο εξής: «...μιλώντας με το στόμα μιας γυναίκας χωρίς να είμαι γυναίκα, αμφισβητούσα αυτόματα ορισμένες “αιώνιες”, έννοιες-την έννοια άνδρας, ανδρισμός κτλ. Το Τρίτο στεφάνι  το πετυχαίνει αυτό με πολλούς και ύπουλους τρόπους...».[11]

Τελικά ο Ταχτσής υποδύθηκε πολλούς ίσως και τραγικούς ρόλους στη ζωή του και στο συγγραφικό του έργο. Το τρίτο στεφάνι είναι όπως φαίνεται γνήσιο παιδί του συγγραφέα του, που έμελλε να στοιχειώσει τον ίδιο αλλά και τη μεταπολεμική μας λογοτεχνία.

σ.χ

[1] Αλέξανδρος Σχινάς, «Μια τομή στην εξέλιξη της πεζογραφίας μας» στο περ. Η λέξη, τχ. 29-30, 1983, 916.
[2] Ο Αλέξανδρος Σχινάς αναφέρει ότι «ακούμε έναν ενιαίο μονόλογο από δύο φωνές». Α. Σχινάς, ό. π.,.917. Ο Δ. Τζιόβας επισημαίνει ότι «η Νίνα είναι η κεντρική συνείδηση στο μυθιστόρημα, ελέγχοντας και συνοψίζοντας την αφήγηση της Εκάβης». Δ. Τζιόβας, Ο άλλος εαυτός. Ταυτότητα και κοινωνία στη νεοελληνική πεζογραφία, Πόλις, Αθήνα 2007, 392.
[3] Η Νίνα ισχυρίζεται ότι ακούσια αναθυμάται τα γεγονότα της περασμένης της ζωής, κάθε φορά που τη νευριάζει η κόρη της. «Αχ ένα-ένα τα θυμάμαι! Κάθε φορά που με συγχύζει, μούρχονται στο μυαλό όλα τα βάσανα που τράβηξα σ΄αυτή τη ζωή. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς;». Κ. Ταχτσής, Το τρίτο στεφάνι, . 39.
[4] Ο Τζιόβας υποστηρίζει ότι στο μυθιστόρημα υπάρχει συγκερασμός και στο επίπεδο της γλωσσικής έκφρασης.(Βλ. Δ. Τζιόβας, ό. π., σ. 396-399). Πράγματι, η γλώσσα του μυθιστορήματος παρουσιάζει το εξής παράδοξο χαρακτηριστικό: ενώ από τη μία έχουμε μια ρωμαλέα και σπαρταριστή δημοτική, την ίδια στιγμή παρεισφρύουν σ΄αυτή πληθώρα λόγιων λέξεων ή εκφράσεων.

[5] Δ. Τζιόβας, ό. π.,387.
[6]   Κ. Ταχτσής, Ένας έλληνας δράκος στο Λονδίνο, στο «Απλώς μου έπεσε το λαχείο», Καστανιώτη, Αθήνα, 2002,. 87.
[7] Κ. Ταχτσής, Από τη χαμηλή σκοπιά (πρόλογος Αλέκος Φασιανός, επιμέλεια Θανάσης Νιάρχος), Εξάντας,Αθήνα 1992,. 67.
[8] Κ. Ταχτσής, Το φοβερό βήμα, Εξάντας, Αθήνα 1989, 40
[9] Κ. Ταχτσής, « ...Εγώ χωρίς εσένα θα περνούσα μια χαρά» στο Ένας έλληνας δράκος στο Λονδίνο, Καστανιώτης  Αθήνα, 2002, 98.
[10] Κ. Ταχτσής, Από τη χαμηλή σκοπιά, ό. π., σ. 151
[11] K. Ταχτσής, Από τη χαμηλή σκοπιά, «Τα περισσότερα βιβλία είναι σκουπίδια», ό. π., σ. 156



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ταχτσής Κώστας, To τρίτο στεφάνι, Εξάντας, Αθήνα 1987.
Tαχτσής Κώστας, Τα ρέστα, Ερμής, Αθήνα  1972.
Ταχτσής Κώστας, Το φοβερό βήμα, Εξάντας, Αθήνα 1989.
Ταχτσής Κώστας, Από τη χαμηλή σκοπιά, Εξάντας, Αθήνα 1992.
Ταχτσής Κώστας, Ένας Έλληνας δράκος στο Λονδίνο, Καστανιώτης, Αθήνα 2002.
Τζιόβας Δημήτρης, Ο άλλος εαυτός. Ταυτότητα και κοινωνία στη νεοελληνική πεζογραφία, Πόλις, Αθήνα 2007

ΆΡΘΡΑ
Σχινάς Αλέξανδρος, «Μια τομή στην εξέλιξη της πεζογραφίας μας», περ. Η λέξη, τχ. 29-30,1983, 914-917